Over ambities, obstakels en de weg naar geluk


Waarom stop je met een succesvol reclamebureau en begin je iets nieuws? Dat was de vraag die ik de afgelopen maanden het meeste heb gekregen. Ik begrijp de vraag ook wel, want waarom zou je iets dat goed loopt stopzetten? ‘If it ain’t broken, don’t fix it’ is een uitdrukking die ik zelf vaak gebruik, dus waarom hou ik mij daar zelf dan niet aan? Het antwoord is eenvoudig, INZICHT was niet broken, maar ik wel. Na bijna 15 jaar onafgebroken werken (ik kan me werkelijk geen dag heugen dat ik niet aan het werk was, inclusief weekenden, vakanties en griepjes tussendoor) ontdekte ik dat ik leeg was. Niet lichamelijk, de mensen die mij kennen weten dat ik er altijd vol voor ga en vol energie zit, maar geestelijk. Ik kreeg geen voldoening meer uit het werk dat ik deed. En dus besloot ik niet te gaan zeuren, klagen of mezelf zielig te vinden, maar het roer rigoureus om te gooien. Ik wil nog zeker 15 tot 20 jaar plezier in mijn werk hebben en dan moet je dus ook keuzes maken die je gelukkig maken. Dat geldt voor iedereen, of je nu ondernemer of in loondienst bent. Of je alleen bent of een gezin te onderhouden hebt, alles draait om het maken van keuzes. Wij hebben 15 jaar geleden besloten ons (te grote) huis te verkopen en een huurappartement te betrekken zodat we de winst op het huis volledig in de zaak konden investeren. Daarmee het risico te lopen alles kwijt te raken, maar ondernemen is risico durven nemen. En nu nemen we het risico bewust opnieuw.

Als (merk)strateeg ben ik altijd op zoek naar succesfactoren die ik kan toepassen voor mijn klanten of voor mijzelf. Tony Robbins, de meest succesvolle (business) coach ter wereld is heel eerlijk over zijn succes. Hij bestudeert al tientallen jaren de meest succesvolle mensen ter wereld en vertaalt hun succesfactoren in zijn eigen coaching praktijk. Tijdens mijn eigen zoektocht kwam ik uiteindelijk tot de conclusie dat ik door de dagelijkse gang van zaken en het feit dat INZICHT succesvol was steeds meer van mezelf aan het kwijtraken was. Ik was INZICHT begonnen om klanten inzicht te bieden in de succesfactoren van hun merk. En dan in het bijzonder in de obstakels die dit succes in de weg staan. Maar meegezogen in de dagelijkse ‘sleur’ was ik daar steeds minder mee bezig. Daarom besloot ik uiteindelijk boeken te gaan schrijven (Probleemdenken en De perfecte positionering), voor Adformatie te gaan schrijven en ben ik steeds meer les gaan geven op Nyenrode, iets dat ik nog altijd met enorm veel plezier doe. Maar ik wilde meer, meer voor mezelf. Ik wilde de hele dag door bezig zijn met het adviseren van klanten. Samen met hen kijken welke positie hen het meeste voordeel oplevert, welk probleem hen nu nog tegenhoudt en welke propositie hen sneller, beter en blijvender vooruithelpt, de strategische driehoek uit mijn eigen boek.

Dus heb ik besloten om dit ook eens op mijzelf toe te passen en te kijken welke positie ik zelf wil innemen, welke problemen ik moet overkomen en welke propositie mij weer vooruithelpt. En dat was niet makkelijk. Ik ben net als de timmerman wiens huis al jaren in verbouwing is. Strategie voor anderen schrijven is mijn dagelijkse werk, maar strategie voor jezelf schrijven is echt ‘a different ball game’. Maar ik ben gewoon van start gegaan net als 15 jaar geleden en kwam al vrij snel tot de positie die ik wil innemen, namelijk die van gids voor ambitieuze merken. Ik wil niet een traditionele consultant zijn, ik doe namelijk ook veel coachingswerkzaamheden. Een gids is ervaren en weet de weg, maar in plaats van te vertellen waar je heen moet, neemt hij je als het ware aan de hand mee. Daarnaast weet een goede gids welke obstakels je onderweg kunt tegenkomen en hoe je hier het beste rekening mee moet houden of mee om moet gaan. Zo laat een gids je sneller, beter en blijvender je doel bereiken.

Vervolgens ging ik op zoek naar het probleem dat mijn doel in de weg stond. De kennis heb ik, de ervaring heb ik, het omgaan met problemen is mijn expertise en het realiseren van doelen mijn dagelijks werk. Dus inhoudelijk zat het wel goed, ik kwam hier echter niet aan toe. En ik merkte dat het heel moeilijk is om, zoals ik dat zelf altijd omschrijf, tegen de zwaartekracht op te werken. Het is een stuk makkelijk om vanuit een strategie te ondersteunen bij de uitwerking dan tijdens de uitwerking een discussie aan te gaan over de bovenliggende strategie. Kortom, ik moest ervoor zorgen dat ik mijzelf niet meer liet ‘afzakken’ tot uitwerkingsniveau. Natuurlijk had ik ook mensen om mij heen kunnen verzamelen die dit van mij over konden nemen, maar de meeste klanten werken al vele jaren met mij samen en verwachtten ook dat ik meekeek. Dus moest ik hier een duidelijke keuze maken en de knoop keihard doorhakken. Op alle terreinen, zelfs qua naam. INZICHT was namelijk het full service bureau geworden dat het gehele project van begin tot eind, van strategie tot en met executie voor haar rekening nam. Dat wijzigen onder dezelfde naam zou alleen maar tot verwarring leiden.

Als ik mijzelf wilde positioneren als de ervaren gids voor ambitieuze merken (als je geen ambitie hebt dan ben ik namelijk de laatste persoon met wie je wilt samenwerken) dan moest ik ook op zoek gaan naar een bijbehorende naam. En dat werd Brandgurus. Een guru is tenslotte een zeer ervaren gids, iemand die er alles aan doet om jou verder te helpen. Daarnaast zit er wel iets ‘cocky’ aan de naam. We werken voor de mooiste merken ter wereld, we mogen op strategisch niveau meebeslissen, we leveren resultaat (vandaar dat onze klanten al heel lang met ons samenwerken) en we durven beslissingen te nemen voor en met onze klanten. Dus de naam Brandgurus paste perfect. En ook ons dienstenpakket past perfect. We houden ons nu echt bezig met de strategische driehoek die in mijn boek staat. We helpen klanten doelen bepalen (positionering, purpose, herpositionering noem maar op). We bieden klanten inzicht in het probleem dat hen tegenhoudt (ligt het probleem bij de doelgroep, bij de klant zelf of bij de omgeving, zoals wetgeving of concurrentie?). En we ontwikkelen proposities richting verschillende doelgroepen. Variërend van waardeproposities richting consumenten en elevator pitches richting handelspartner tot aan internal branding mechanieken en tegenwoordig ook steeds meer employer branding concepten.

En heeft deze keuze me gelukkiger gemaakt? Absoluut! Ik zit boordevol energie en dat enthousiasmeert steeds meer merken, want we hebben het al enorm druk. En door het heel eenvoudig te houden, door middel van een direct toepasbaar driestappenplan, kunnen we meteen laten zien wat de toegevoegde waarde is van onze werkwijze. Ook wij moeten tenslotte een waardepropositie bieden. Maar veel belangrijker, door te durven doen wat je echt wilt en waar je echt goed in bent en hier ook de keuzes voor te durven maken (willen is heel makkelijk, doen een stuk moeilijker) krijg je uiteindelijk ook wat je toekomt.

Vind je het leuk om een keer over jouw eigen ambities te praten? Je persoonlijke ambities of die van jouw merk of zelfs organisatie en heb je het lef om harde keuzes te maken? Neem dan gerust contact met mij op, ik help je graag! Contact: julian@brandgurus.nl | +31 (0)20 615 07 34 | linkedin.com/in/julianstevense 

Julian Stevense, Brandgurus.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.