Brandgurus FAQ 4.


De afgelopen weken heb ik weer les mogen geven op Nyenrode en de deelnemers meegenomen in het ‘Probleemdenken’. Probleemdenken wordt steeds relevanter nu er steeds meer oplossingen op de markt komen. Waar we vroeger konden kiezen uit een beperkt aantal media en middelen om de doelgroep te bereiken biedt het digitale tijdperk ons ongekend veel keuze. Zodoende ontstaat er ook in ons vakgebied een vorm van keuzestress, terwijl wij als marketeers en merkstrategen er juist alles aan doen om de keuzestress van onze klanten weg te nemen.

Waarom zijn we eigenlijk altijd met (nieuwe) oplossingen bezig en besteden we zo weinig tijd aan het doorgronden van het daadwerkelijke probleem? Waarom reageren we direct tactisch terwijl we juist denken strategisch bezig te zijn? Dat is iets waar ik me de afgelopen tijd steeds meer mee bezig ben gaan houden. In mijn boek ‘De perfecte positionering’ sta ik uitgebreid stil bij onderzoek aan de Katholieke Universiteit Leuven waarin is gekeken naar zogenaamde ‘coping’ mechanismen. Als mensen geconfronteerd worden met een probleem dan reageren ze vaak probleemontwijkend. Denk aan het zoeken van afleiding, het positief denken over de daadwerkelijke situatie of het bieden van alternatieven. Andere onderzoeken bevestigen deze conclusie en dat is op z’n minst verontrustend te noemen.

Waarom denken we eigenlijk direct in oplossingen terwijl juist denken in problemen leidt tot de juiste oplossing? Om de doelgroep aan te zetten tot het gewenste gedrag moeten we tenslotte weten waarom ze niet, niet meer of niet vaak genoeg voor ons merk kiezen. Zo ontdekte Porsche jaren geleden dat het probleem dat het merk in Amerika in de weg stond de perceptie van de omgeving was. Uit onderzoek bleek namelijk dat Porsche bezitters werden gezien als ‘Assholes’. De oplossing lag dus bij het positief beïnvloeden van de omgeving, iets dat Porsche met veel succes tot uitvoering bracht. 

Om te begrijpen waarom we direct in oplossingen denken moeten we kijken naar de wijze waarop onze hersenen over de vele jaren heen zijn geprogrammeerd. Probleemontwijkend gedrag is namelijk instinctief gedrag, terwijl we onszelf graag als intelligente wezens zien. Toch neemt ons instinct het te snel over als we met problemen worden geconfronteerd. Onze hersenen zijn namelijk ontvankelijker voor goed nieuws dan voor slecht nieuws omdat ze miljoenen jaren ‘getraind’ zijn op het (instinctief) ontwijken van problemen. Deze problemen zijn vaak abstract, voelen ongemakkelijk en ‘triggeren’ een gebied in onze hersenen dat is verbonden met pijn. Ons brein is zodoende geneigd om meteen van een probleem naar een oplossing te springen (pijn, confrontatie, inspanning etc. vermijden).

Hoe kun je jezelf dan toch trainen om in problemen te denken in plaats van oplossingen? Dat doe je door net als bij een spelletje schaken een aantal stappen vooruit te denken en de gevolgen te overzien van de stappen die je wilt zetten. Sommigen noemen dit strategisch denken, ik noem het liever logisch denken. Alles wat je doet heeft namelijk consequenties, dus je moet deze consequenties meenemen in je besluitvorming. Als je niet weet wat het probleem is dan is de kans groot dat de oplossing die je kiest juist weer een nieuw, veelal groter, probleem creëert. Je hebt namelijk kostbare resources (tijd en geld) besteed aan een oplossing die niet werkt. Dat maakt het probleem alleen maar groter (urgenter) terwijl de aanwezige resources voor de daadwerkelijke oplossing juist kleiner zijn geworden. Zodoende wordt het steeds moeilijker om het probleem daadwerkelijk op te lossen en zal de ‘pijn’ alleen maar groter worden. Stop dus met denken in oplossingen en start met denken in problemen.

Vind je het nog moeilijk om in problemen te denken en ben je benieuwd naar de kritische vragen die ook jouw merk verder zullen helpen? Neem gerust contact op met een van onze Brandgurus, wij helpen je graag verder! Contact: julian@brandgurus.nl | +31 (0)20 615 07 34 | linkedin.com/in/julianstevense

Julian Stevense, Brandgurus.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.