Brandgurus FAQ 1.


Aan het begin van elk college dat ik geef op Nyenrode Business Universiteit stel ik de vraag ‘Wie van jullie houdt zich regelmatig bezig het ontwikkelen van de merkstrategie?’. Minstens de helft van de deelnemers steekt op deze vraag zijn of haar hand omhoog. Als ik echter vervolgens vraag ‘Wie kan mij vertellen wat strategie exact is?’ blijft het echter stil. En dat is niet zo vreemd want we gebruiken het begrip te pas en te onpas. We praten maar wat graag over onze merkstrategie, mediastrategie, onlinestrategie, campagnestrategie en zo kan ik nog wel even doorgaan.

In zijn boek Vom Kriege omschreef de Pruisische generaal Carl von Clausewitz in 1832 de eerste definitie van het begrip strategie: ‘Strategie vormt het oorlogsplan en verbindt als zodanig de verschillende activiteiten die moeten leiden tot het uiteindelijke doel’. Strategie is dan ook niets meer of minder dan het verwezenlijken van doelen door het planmatig (oftewel doelgericht) inzetten van middelen. Doel, plan en middel zijn de kerncomponenten van een goede strategie. Begrippen die we, dankzij Simon Sinek, tegenwoordig omschrijven als WHY (doel), HOW (plan) en WHAT (middelen).

Stop denken in oplossingen, start denken in problemen 
Als merkstrategen voegen wij bij Brandgurus echter 1 essentiële vraag toe als wij een merkstrategie ontwikkelen. En dat is de vraag ‘Waarom niet?’. Wij willen namelijk eerst weten waarom een merk haar doel niet, niet meer, of niet vaak genoeg haar doel bereikt voordat we gaan nadenken over de oplossing. Dat noemen wij ‘Probleemdenken’. Als je namelijk weet wat het probleem is, dan weet je ook direct wat de oplossing is. Dan worden mogelijkheden plotseling zekerheden.

Probleemdenken kan soms wel wat pijnlijk zijn, onze hersenen zijn namelijk niet getraind om in problemen te denken. We zien problemen vaak als negatief, terwijl ze direct verbonden zijn met de oplossing en met de bijbehorende vooruitgang (het stukje pro in het begrip probleem). Toch is een merkstrategie geen strategie als deze niet nadrukkelijk het probleem van jouw merk benoemt (bijvoorbeeld een negatieve merkperceptie of onbekendheid met de merkpropositie) en daarmee focus aanbrengt in de planmatige middeleninzet. Door eerst te denken in problemen en daarna pas in oplossingen realiseer je jouw merkdoelen sneller, beter en blijvender. En je voorkomt ook nog eens dat je een nieuw probleem creëert door kostbare tijd en middelen te verspillen aan een oplossing die achteraf slechts een mogelijkheid bleek te zijn.

Wil je ook weten welk probleem jouw merk in de weg staat, maar kun je daarbij wel wat hulp gebruiken? Neem gerust contact op met een van onze Brandgurus, wij helpen je graag! Contact: julian@brandgurus.nl+31 (0)20 615 07 34 | linkedin.com/in/julianstevense

Julian Stevense, Brandgurus.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.