Hoe goed is jouw Fluff


Rondom de jaarwisseling zijn we weer overspoeld met lijstjes, rijtjes en overzichten. Met veel plezier lees ik dan welke termen de marketeer in het nieuwe jaar moet beheersen of welke rol belangrijk gaat worden. Nadat ik in 2016 de ambitie had om een black belt six sigma agile scrum master te worden, biedt 2017 mij gelukkig weer voldoende nieuwe uitdagingen. Zo las ik in het gastblog van Roland van Kralingen dat mijn rol als strateeg in 2017 is uitgespeeld omdat we niet meer strategisch moeten zijn maar juist flexibel. Maar zonder strategie is iedereen toch flexibel? Zonder doel kun je tenslotte met elke wind meewaaien.

Mijn goede voornemen voor 2017 is om nog duidelijker te zijn en vooral de ‘fluff’ achterwege te laten. Een voornemen waarvan ik hoop dat ik niet de enige zal zijn, want ik word serieus verdrietig als ik bijvoorbeeld in de auto naar BNR luister. Bij praktisch elke radiocommercial vraag ik mijzelf af wat nu eigenlijk de boodschap is, want ik heb alleen een hoop ingewikkelde woorden achter elkaar gehoord. Misschien wordt het tijd om naast de Loden Leeuw ook de ‘Fluffy Lion’ in het leven te roepen voor de campagne met het hoogste fluff-gehalte.

Richard Rumelt, hoogleraar aan UCLA, beschrijft in zijn boek Good Strategy Bad Strategy dat het gebruik van ‘fluff’ juist een kenmerk is van een waardeloze strategie. ‘Fluffy’ termen worden ingezet om te verhullen dat we eigenlijk niets te vertellen hebben. ‘We realiseren onze doelen door middel van een customer-centric strategie op basis van data driven, predictive analysis’ zou zomaar een mission statement kunnen zijn van een dienstverlener terwijl het helemaal niets zegt. Het lijkt mij namelijk vrij logisch dat een dienstverlener inspeelt op de behoeften van haar klant. Helaas blijkt het voor veel bedrijven nog altijd moeilijk te zijn om dingen juist eenvoudig te maken; het kenmerk van een goede strategie.

Ook marketeers zijn masters of fluff. Naast B2B en B2C marketing hoorde ik in 2016 de term H2H (Human to Human) marketing voorbijkomen. Dat past vervolgens weer bij de trend van ‘social listening’ in een maatschappij waarbij men ‘snapt for snackable content’. En dat terwijl juist de marketeers van Unox ons jaren geleden al confronteerden met de totale onzin die soms door ons wordt uitgekraaid. Herinner je nog de manager die onderweg naar de erwtensoep meldt dat de ‘meeting’ nog kan worden ‘gecanceld’, maar dat zijn ‘first impression’ is dat ze een ‘go’ hebben terwijl zijn ‘gut-feeling’ zegt dat het ‘major’ is; echt ‘huge’. Een fantastische grap die ondertussen door de realiteit is ingehaald.

Zullen we met elkaar afspreken dat we in 2017 weer duidelijk gaan worden? Nederlanders staan bekend om hun directheid, dus laten we het beestje weer bij de naam gaan noemen. En natuurlijk mogen we het vervolgens ietsje mooier aankleden. Daar zijn we tenslotte marketeers voor.

Link naar Unox TVC op YouTube hier.

Julian Stevense, Brandgurus.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.