Het merk Max Verstappen


Het afgelopen weekend was de Grand Prix van Brazilië met wederom een weergaloos optreden van Neerlands trots Max Verstappen. Maar wat veel interessanter is dan zijn prestaties op de baan is de wijze waarop hij zich als merk heeft ontwikkeld. Als kind van de licht ontvlambare Jos Verstappen was de basis voor zijn merk-DNA al snel gelegd. Natuurlijk is Max extreem talentvol, maar net als de meeste topsporters heeft hij een ongelofelijke hoeveelheid uren geïnvesteerd om op dit unieke niveau te komen. Deze enorme gedrevenheid en de wijze waarop hij dit eenduidig en consistent naar buiten brengt hebben van Max ondertussen een echt merk gemaakt.

Een kennis van mij die hem kent uit de kartsport vertelde ooit dat vader Jos na een gewonnen race tot in detail wist te vertellen waar Max tijd had laten liggen of fouten had gemaakt. Want alleen het allerbeste is goed genoeg voor zowel vader Jos als zoon Max. Dat zie je ook steeds terugkomen in interviews waarin Max aangeeft dat hij alleen meedoet om te winnen. Niemand herinnert zich namelijk nog wie er tweede of derde was in de race. Of zoals het merk Nike ooit legendarisch sprak: ‘You don’t win silver, you lose gold. There is no second best.’

Zijn enorme gedrevenheid is vergelijkbaar met die van wijlen Ayrton Senna, de Braziliaanse racelegende. Senna liet zijn concurrenten duidelijk weten niet als eerste te zullen remmen als ze samen op een bocht afreden. Dus als de concurrentie hem wilde verslaan dan zouden ze meer risico moeten nemen. Na een aantal forse aanrijdingen en ongelukken was het voor iedereen duidelijk dat Senna daadwerkelijk niet als eerste zou remmen. Dus lieten de meeste concurrenten hem als eerste de bocht ingaan. Hetzelfde doet Max Verstappen. Hij laat aan iedereen weten dat hij er alles voor over heeft om te winnen. Niet voor niets vroeg vijfvoudig wereldkampioen Hamilton al vroeg in de race waar Verstappen zich bevond. Omdat hij niemand vreest behalve de Nederlander. Omdat hij weet dat Max Verstappen met hem het gevecht durft aan te gaan. Want Max wil winnen en staat liever samen met Hamilton tegen de muur, dan op de tweede plaats finishen die niemand zich later meer kan herinneren.

Het is jammer dat de nieuwe eigenaar van de Formule 1 niet begrijpt dat de kijker juist zit te wachten op een merk als Max Verstappen, anders zou zijn enorme gedrevenheid niet zo vaak worden bestraft. Mensen houden van merken die ergens voor staan en dat ook durven uit te spreken. Merken moeten tenslotte polariseren om een sterke positie in te kunnen nemen. Niet voor niets stonden tienduizenden Brazilianen juichend op de tribune toen Max voorbijging aan wereldkampioen Lewis Hamilton, ook een vrij populaire jongen. Niet voor niets staan de tribunes over de hele wereld vol met Oranjesupporters. Er worden zelfs speciale tribunes voor hem opgezet en als je in België of Oostenrijk naar een grand prix gaat is het een grote oranjezee.

Max Verstappen is een merk geworden. Een sterk en uitgesproken merk waar andere merken zich graag aan verbinden. Zoals Exact en in het bijzonder Jumbo dat als trouwe sponsor van het eerste uur ook altijd een bijzondere plek krijgt van Verstappen. Niet voor niets was Jumbo topman Frits van Eerd weer aanwezig in Brazilië. Op de grid, vlak voor de wedstrijd naast Max. Omdat Max als geen ander begrijpt wat loyaliteit is. En dat zorgt straks voor nog meer loyale fans.

Julian Stevense, Brandgurus.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.