Hoe vorm je een topteam


Op LinkedIn las ik een mooi verhaal over teamwork binnen een wolvenroedel. Wanneer een roedel zich verplaatst wordt het team optimaal ingezet. De ouderen en zwakkeren lopen voorop om niet achter te raken op de roedel, maar zijn tegelijkertijd ook de buffer tegen onverwachte aanvallen. Daarnaast kent de roedel een ‘underdog’ waar de rest van de roedel haar frustratie op kan botvieren zodat de roedel stabiel blijft. Deze underdog zou niet kunnen overleven buiten de roedel en heeft dus geen andere keuze dan deze rol binnen het team te accepteren. Dit klinkt misschien hard, maar het is uiterst effectief teamwork.

Net zo effectief is de wijze waarop de beroemde New York Yankees als team fungeren. Voormalig tophonkballer Robert Eenhoorn vertelde ooit dat hij bij de Yankees vooral leerde om te presteren met mensen die hij niet mocht. Ook hier stond het teambelang boven het individuele belang, en dit in een team dat louter uit ego’s bestond. Ook als marketeers moeten we ons ego aan de kant kunnen en durven zetten wanneer we een team willen samenstellen dat zo optimaal mogelijk presteert.

David Ogilvy wist bijvoorbeeld dat het ego van zijn managers de groei van zijn bureau in de weg zou kunnen staan. Daarom stuurde hij zijn nieuw aangestelde managing directors op hun eerste werkdag een Matroeskja pop. In het kleinste poppetje zat de handgeschreven boodschap dat Ogilvy & Mather een bureau van reuzen zou worden wanneer zij mensen in hun team durfden aan te nemen die groter waren dan zijzelf.

Heb als marketeer het lef om je eigen ego aan de kant te zetten en - naast de noodzakelijke handjes en voetjes - mensen om je heen te verzamelen (intern of extern) die beter zijn dan jij bent, die kennis en kunde hebben die jij niet hebt en die anders kunnen en durven te denken dan jij doet. Alleen dan vorm je een topteam dat optimaal presteert. En dat is weer goed voor je ego.

Julian Stevense, Brandgurus.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.