Strategie 1-2-3


In mijn eerdere column ‘Doe niet zo ingewikkeld’ stond ik al kort stil bij de kracht van eenvoud. Omdat bij het schrijven van een strategie vaak gedacht wordt dat complexiteit staat voor kwaliteit, sta ik dit keer stil bij de zogenaamde ‘regel van 3’.

Tony Robbins, de zeer succesvolle life & business strateeg, heeft een eenvoudige verklaring voor deze ‘regel van 3’: ‘Eén keuze is geen keuze, twee keuzes vormt een dilemma en drie keuzes biedt daadwerkelijk keuze’. De beste strategiemodellen werken, niet geheel toevallig, ook in drie stappen. De drie golden cirkels van Sinek, het BHAG-model van Collins en Porras en natuurlijk het basismodel voor strategie, de strategische driehoek van Kenichi Ohmae. Ze werken allemaal in drie eenvoudige stappen. En toen ik mijn boek ‘De perfecte positionering’ schreef kwam ik zelf ook tot de conclusie dat de perfecte positionering in drie stappen tot stand komt.

Strategie draait om de samenhang van corporation, customer en competition. Om de meest voordelige positionering voor deze corporation ten opzichte van de competition in het brein van de customer te realiseren stem je de gewenste positie, het aanwezige probleem en de propositie die dit probleem oplost optimaal op elkaar af. De uitvoering van deze positionering moet tenslotte distinctive zijn voor de corporation, different van de competition en bovenal desirable voor de customer. Zo eenvoudig kun je een organisatie of merk dus positioneren, zolang je maar blijft werken volgens een driestappenplan.

Dankzij de ‘regel van 3’ krijgt het uiteindelijke advies meer aandacht van de ontvanger (het advies is namelijk overzichtelijk en begrijpelijk), wordt je gedwongen tot duidelijke keuzes (essentieel voor een goede strategie) en werk je zeer gestructureerd (‘structure follows strategy’), waardoor het advies ook nog eens geloofwaardiger overkomt.

Ook bij het communiceren van het advies werkt deze ‘regel van 3’. In haar boek ‘The Pyramid Principle’ geeft Barbara Minto aan dat je bij het communiceren van een advies een piramidestructuur moet hanteren die ‘vanzelfsprekend’ bestaat uit drie lagen. Start bij het communiceren van het advies met de oplossing. Onderbouw deze oplossing vervolgens met de belangrijkste argumenten. En ondersteun deze argumenten tenslotte met overtuigende bewijsvoering.

Zelf werk ik altijd met mijn eigen (drietraps) elevator pitch. Begin met het benoemen van het doel van de opdracht, waarmee je direct duidelijk maakt dat je de opdracht hebt begrepen. Vervolgens benoem je vlijmscherp het aanwezige probleem, waarmee je aangeeft over het noodzakelijke inzicht te beschikken om tot een goed advies te komen. Tenslotte presenteer je de oplossing die vanzelfsprekend direct gekoppeld is aan dit probleem dat het doel van de opdracht in de weg staat. Daarmee maak je jouw oplossing een zekerheid in plaats van een mogelijkheid. En dat is het meest overtuigende advies dat je kunt bieden. Strategie is dus helemaal niet zo moeilijk als je op deze gestructureerde manier te werk gaat. Je hoeft eigenlijk alleen maar tot drie te kunnen tellen.

Julian Stevense, Brandgurus.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.