Snel succesvol met drie simpele tips


Iedereen die regelmatig mijn column in Tijdschrift voor Marketing of posts op MarketingOnline leest weet dat ik een groot voorstander ben van ‘Simplicity als strategie’. Het is niet voor niets de titel van mijn volgend jaar te verschijnen boek en de masterclass die ik op 6 april in Utrecht geef voor Adfo Academy. Simplicity is namelijk de enige strategie die marketeers en managers overzicht, duidelijkheid en daarmee houvast biedt in een tijd waarin het maken van keuzes steeds complexer wordt. De ongekende hoeveelheid data, marketingbronnen en mediakanalen hebben het kiezen namelijk niet eenvoudiger gemaakt. Toch is er een simpele oplossing om het jezelf makkelijk te maken, namelijk het werken met ‘de regel van drie’. In deze post laat ik je zien hoe eenvoudig het is om met deze regel te werken en hoe je deze naar eigen inzicht kunt invullen.

Omne trium perfectum
Omne trium perfectum’ is een Latijnse uitspraak die aangeeft dat alles dat in drieën komt perfect is. Denk bijvoorbeeld aan het Olympische motto Citius, Altius, Fortius of de beroemde uitspraak van Julius Caesar Veni, Vidi, Vici. Zelf schrijf ik ook graag volgens de regel van drie. Kijk maar naar de titel van deze post (simpel, snel en succesvol) en ook het onderbouwen van een conclusie doe ik graag met drie argumenten (overzicht, duidelijkheid en houvast).

In deze post geef ik je een drietal eenvoudige tips die je direct kunt inzetten. Niet alleen als marketeer of manager, maar ook als mens. Strategie is tenslotte iets waar we dagelijks mee bezig zijn. Denk maar aan het uitstippelen van je carrière, het opvoeden van je kinderen of het omgaan met klanten, collega’s, vrienden of familie.

Stap 1: Bepaal de drie kritische succesfactoren
In plaats van 10 prioriteiten, 20 projecten en een oneindig Excel sheet met de planning voor 2017, gaan we focus aanbrengen in ons denken en doen. We gaan de drie belangrijkste succesfactoren voor het realiseren van ons doel benoemen en gaan deze de bijbehorende aandacht geven voor we aan de rest beginnen. We laten dus niets liggen (de angst van iedereen die keuzes moet maken), we brengen alleen structuur, duidelijkheid en volgorde aan.

Stap 2: Zoek de aanwezige verbanden
De tweede stap bestaat uit het leggen van het noodzakelijke verband tussen de drie kritische succesfactoren. Dat noemen we met een mooi woord ‘inzicht’. Zo moet er in een strategie bijvoorbeeld een duidelijk verband aanwezig zijn tussen doel, doelgroep (de groep die het doel laat realiseren) en doelstelling (de noodzakelijke verandering bij deze doelgroep). Veel mensen zijn zo druk met alle ballen in de lucht houden dat ze niet eens dit logische verband zien. Ook bij het bepalen van de prioriteiten in het jaarplan moet je de aanwezige verbanden zoeken. Als je verder kijkt zul je namelijk zien dat veel losse onderdelen met elkaar samenhangen en gezamenlijk een kritische succesfactor vormen. Dat betekent dat je met de focus op de drie kritische succesfactoren tegelijkertijd veel meer losse onderdelen van je jaarplan oppakt. Maar wel vanuit een gezamenlijk doel.

Stap 3: Concludeer, structureer en visualiseer
Door de samenhang tussen de kritische succesfactoren te visualiseren wordt het veel duidelijker wat je moet doen, kun je het makkelijker onthouden en wordt je advies veel overtuigender. Ezelsbruggetjes spelen hier vaak een belangrijke rol bij. De meest succesvolle strategiemodellen werken ook op deze manier. Denk bijvoorbeeld aan de drie ‘golden circles’ van Sinek. Dit model legt het noodzakelijke verband tussen de drie kritische succesfactoren van een strategie (doel, plan, middel), visualiseert dit in drie eenvoudige cirkels en gebruikt tenslotte het ezelsbruggetje why-how-what. Hetzelfde geldt voor de strategische driehoek van Ohmae. Dit model legt het noodzakelijke verband tussen de drie kritische succesfactoren van een ‘competitive strategy’ (corporationcustomer en competition), visualiseert dit in een eenvoudige driehoek en gebruikt tenslotte de 3C’s als ezelsbruggetje.

Ook bij het presenteren van het uiteindelijke advies, het schrijven van een executive summary of het houden van een elevator pitch werkt deze regel van drie. Begin altijd met het presenteren van de conclusie, onderbouw deze conclusie vervolgens door het benoemen van de drie onderliggende kritische succesfactoren en overtuig tenslotte door de ondubbelzinnige samenhang tussen deze drie succesfactoren te laten zien.

Julian Stevense, Brandgurus.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.