Snelle tips voor strategische denkers


Als marketeers moeten we tegenwoordig steeds meer realiseren in minder tijd. De tijds- en prestatiedruk neemt toe, waardoor we steeds sneller in oplossingen gaan denken. En dat is logisch. Ons brein is tenslotte op deze manier geprogrammeerd. Wanneer we worden geconfronteerd met een probleem gaat ons brein direct op zoek naar de oplossing. Dat werkte duizenden jaren geleden uitstekend toen een probleem nog gelijkstond aan gevaar. Tegenwoordig is juist het gelijk denken in oplossingen het grootste gevaar geworden.

Omdat we geen kostbare tijd willen verliezen - onze agenda zit tenslotte overvol, evenals als onze mailbox - slaan we stappen over die achteraf juist heel kostbaar blijken te zijn. Zoals het scherp definiëren van het uiteindelijke doel, het probleem dat dit doel in de weg staan en de mogelijke oplossingen voor dit probleem. Dit wordt strategie genoemd. En dat kost tijd.

De uitdrukking ‘een goede voorbereiding is het halve werk’ is hier absoluut van toepassing. Neem een voorbeeld aan de cheetah. Een cheetah haalt een snelheid van over de 100 kilometer per uur, maar houdt dit hooguit 1 minuut vol. Daarom zal een cheetah nooit zomaar beginnen te rennen, zelfs niet onder hoge tijdsdruk. Ze besluipt haar prooi altijd zorgvuldig zodat de uiteindelijke sprint niet langer hoeft te duren dan enkele tientallen seconden. Uitermate effectief en efficiënt timemanagement.

Je moet op het juiste moment juist gas terugnemen om sneller te zijn. Dit zie je zelfs letterlijk terug in een sport waar alles om snelheid draait; de Formule 1. Formule 1 coureurs zetten snellere rondetijden neer als ze tijdig (en hard) remmen voor de bocht en vooral niet te snel gas geven bij het uitkomen van de bocht? Altijd maar vol gas geven, zoals marketeers bijna dagelijks doen, leidt dus uiteindelijk tot langzamere rondetijden. Iets om te onthouden.

Gelukkig is er voor marketeers een concreet hulpmiddel aanwezig dat helpt om tijd te besparen. Een middel dat al decennialang verschrikkelijk wordt onderschat en vaak niet of niet goed wordt ingezet; de briefing. Een goed strategisch briefingstemplate - bruikbaar voor alle soorten marketingprojecten - dwingt je om voordat je van start gaat essentiële vragen te beantwoorden. Vragen over het uiteindelijke doel, het aanwezige probleem en de mogelijke oplossingen om dit doel sneller, beter en blijvender te realiseren. Dit kost aan het begin misschien extra tijd, maar dat haal je ruimschoots weer in tijdens de uitvoering. Je moet jezelf alleen de tijd gunnen om tijd te besparen.

Julian Stevense, Brandgurus.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.